Laten we hand in hand de waarheid aan het
licht komen en ons verbonden bewustzijn
samen sterken tot een wereld van eenheid.

4 februari 2012

Boekbespreking: Ik ben Zijn - Sri Nisargadatta Maharaj

Beschrijving

Deze luxe editie bevat de volledige tekst van de boeken Ik Ben en Zijn, de Nederlandse vertaling van I am That van Shri Nisargadatta Maharaj. Zo is dit standaardwerk uit de Advaita Vedanta-traditie nu in één fraaie band beschikbaar. Deze klassieker is al vele decennia lang het basisboek voor mensen die geïnteresseerd zijn in de eeuwenoude vraag: wie ben ik?

Recensie(s)

NBD|Biblion recensie
Bundeling van twee eerder apart verschenen boeken: 'Ik ben' en 'Zijn'*. Het eerste boek bevat 55 van de band opgenomen gesprekken, waarin in vraag- en antwoordvorm de Indiase goeroe of leermeester (1897-1981) zijn gedachten ontvouwt over het wezenlijke Ik van de mens en de weg naar zelfrealisatie. In het tweede deel ontleedt hij grondig de quasi zekerheden, overtuigingen en gehechtheden van mensen die hem, begerig naar verlichting en ondubbelzinnige waarheden, vragen stellen. Leven na de dood is ook een illusie ("Als de geest eenmaal de tijd geschapen heeft, gaat hij zich zorgen maken op verleden en toekomst"). Hier en Nu Zijn, dat is het. Zijn discipelen worstelen er maar mee. Bezoeker: "We praten vast niet over hetzelfde." Zijn conclusie blijft ook hangen. Hoe kunnen woorden het onzegbare vatten? Toch zullen ook lezers buiten de kring van Advaita Vedanta Yoga genieten van alle buitelende beelden van en over onze oorspronkelijke natuur. De verklarende woordenlijst van Sanskriet-termen is zeer bruikbaar, de vertaling -uit het Engels- perfect. De auteur was een (ziel)kundig uitlegger van het egoloze Zijn in relatie tot het Absolute, het Onveranderlijke van ziel en universum. Een waardevolle uitgave voor een select publiek. Omslag in goud met eenvoudige belettering.

Geen opmerkingen: