= Welkom =


Welkom op de website Kinderen van het Licht


In dit nieuwe tijdperk van wakkerworden
waarin de wereld talloze veranderingen
ondergaat die de mens zelf heeft geschapen
uit onwetendheid, wil deze website terug
gaan naar de bron.
De kinderen van het Licht zullen wereldwijd
opstaan en leiden vanuit hun innerlijke kracht
Laten we hand in hand de waarheid aan het
licht komen en ons verbonden bewustzijn
samen sterken tot een wereld van eenheid.


1 december 2012

Zara zwicht voor eis van gifvrije mode



Zara, de grootste modeketen ter wereld, heeft na negen dagen van intense publieke druk laten weten gifvrij te gaan produceren. Modeliefhebbers, activisten, bloggers en adepten van sociale media mogen deze overwinning op hun conto schrijven. 

Greenpeace sprak in 2011 voor het eerst met Zara (een merk van de Inditex-groep) over het weren van schadelijke chemicaliën uit zijn productieproces en kleding. Maar nu pas toonde de modereus zich bereid om zijn watervervuiling grondig aan te pakken.

Zara belooft tegen 2020 geen schadelijke chemicaliën meer te lozen bij het ganse productieproces. Op korte termijn zal de keten ook enkele van de ergste chemicaliën zoals PFC bannen. Zara gebruikt aanzienlijke hoeveelheden PFC, dus het voornemen om deze chemicaliën tegen eind 2015 te verwijderen een grote stap vooruit.

Bovendien zullen de mensen die in de buurt van de fabrieken wonen eindelijk kunnen weten wat er precies in hun waterlopen belandt. Zara zegt namelijk dat het tegen eind 2013 van minstens 100 leveranciers in het Zuiden (waarvan minstens 40 in China) gegevens over geloosde schadelijke chemicaliën in het milieu openbaar zal maken.

Amper acht dagen geleden werd deze nieuwe fase in de Detox-campagne gelanceerd vanuit Beijing. Al snel liep Zara’s Facebookpagina vol met reacties van fans die het bedrijf opriepen om te ‘ontgiften’. Duizenden mensen lieten via Twitter en het Chinese sociale netwerk Sina Weibo weten dat ze “mode zonder vervuiling” willen. Meer dan 300.000 mensen tekenden in op de campagne, terwijl tienduizenden mensen rechtstreeks naar Zara mailden of twitterden om een ambitieus engagement te vragen.

Zaterdag voerden meer dan 700 vrijwilligers in 20 landen actie voor Zara-winkels, waaronder in de Brusselse Nieuwstraat. Ook in de dagen daarvoor doken actievoerders op met de Detox-boodschap aan grote winkels en vestigingen van het bedrijf in Hong Kong, Boedapest, Genève, Hamburg en Madrid.

Mensen hebben het recht om te weten waarmee hun rivieren worden vervuild en welke gevaarlijke chemicaliën er in hun kleren zitten. Zara’s belofte om transparanter te werk te gaan is daarom een mijlpaal in de manier waarop kleding wordt gemaakt en zal cruciaal zijn om ook andere merken zo ver te krijgen dat ze geen giftige stoffen meer lozen tegen 2020. Met al de greenwashing die er vandaag gebeurt, is het is belangrijk dat consumenten weten welke merken ze kunnen vertrouwen.

Zara staat voortaan in het rijtje van Nike, Adidas, Puma, H&M, M&S, C&A en Li-Ning die allemaal willen afkicken van giftige stoffen. Andere grote kledingmerken houden voorlopig nog de boot af. Greenpeace liet kledingstukken van 20 grote merken testen en trof schadelijke chemicaliën aan die in het milieu kunnen afbreken tot hormoonverstorende en zelfs kankerverwekkende stoffen. Maar door hun toeleveranciers te betrekken en over te stappen op gifvrije alternatieven kunnen kledingbedrijven deel van de oplossing worden. 

Jullie hebben bewezen waartoe publieke druk kan leiden. Zara is een grote vis, maar intussen blijft de watervervuiling doorgaan. Ook andere bedrijven moeten nu handelen naar de dringendheid van de situatie. Bij deze zijn ze gewaarschuwd: modeliefhebbers, activisten, bloggers en celebrities zullen nu bij hen aankloppen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten